آتشکده

نور یا آتش پرستش سو ،مفهومی غیر مادی ونماد جنبش ،خرد و روشنگری برای تشخیص خوب از بد است.

آتشکده

نور یا آتش پرستش سو ،مفهومی غیر مادی ونماد جنبش ،خرد و روشنگری برای تشخیص خوب از بد است.

آتشکده زرتشتی مله حیران

کشف یک پرستشگاه کهن ایرانی در ترکمستان

قانون- خبرگزاری رسمی ترکمنستان از کشف یک معبد باستانی زرتشیان با نقوش هنر اصیل ایرانی متعلق به قرن 3-5 میلادی در منطقه سرخس ترکمنستان توسط گروه باستانشناسان لهستانی خبر داد.

به گزارش ایراس، آتشکده زرتشتی در منطقه شهرک باستانی "مله حیران" در بخش شرقی حومه سرخس ترکمنستان در جریان کاوش‌های مشترک باستانشناسی لهستان و ترکمنستان به سرپرستی خانم "باربارا کایم" پرفسور دانشگاه ورشو کشف شده‏ است.
این گزارش حاکیست که بر اثر کاوش‏های باستانشناسی در منطقه مذکور، اشیا مختلف و شگفت‏انگیزی کشف شده است که بین آنها دو کاشی قرار دارد که بر روی آن علاوه بر اشکال هنر، دکوراسیون حک شده چوبی (معرق) نیز دیده می‏شود که  مورخان لهستانی و محلی تخمین زده‏اند که قدمت هنر حک اشکال بر چوب و تخته در خاک ترکمنستان قبل از قرن 3 الی پنج میلادی بر می‌گردند. به نوشته خبرگزاری رسمی ترکمنستان بر روی کاشی مذکور اشکال باستانی شکل و یا تصاویر برجسته گل نیلوفر آبی و برگ شبدر به صورت واضح دیده می‏شوند.
این گزارش حاکیست که عملیات کاوشگری در محل مذکور در حال ادامه است و اشیای که از آن محل کشف شده‏است به موزه هنرهای تجسمی ترکمنستان برای بازسازی، مرمت و تحقیقات عملی ارسال شده‏اند. لازم به ذکر است که کشف معبد رزتشت در منطقه سرخس ترکمنستان تنها معبد باستانی زرتشت نیست بلکه چنین معبد و آتش‏کد‌هایی در منطقه قلعه باستانی "نسا"، منطقه تاریخی باستانی "مرو قدیم"، منطقه "گنگورتپه" نیز پیشتر توسط باستانشناسان خارجی و محلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد