آتشکده

نور یا آتش پرستش سو ،مفهومی غیر مادی ونماد جنبش ،خرد و روشنگری برای تشخیص خوب از بد است.

آتشکده

نور یا آتش پرستش سو ،مفهومی غیر مادی ونماد جنبش ،خرد و روشنگری برای تشخیص خوب از بد است.

آتشکده نطنز


کوچه باغهای زیبا که بافت قدیمی خودشون رو به بهترین شکل حفظ کردند و زیاد خبری از ساخت و سازهای نا مانوس متداول در اینگونه شهرها درش دیده نمیشه با مردمانی شدیدا مهمان نواز!
یکی از دیدنی های نطنز آتشکده منسوب به دوران ساسانی هست که 4 ستون ار هفت ستون آن هنوز باقی موندهو از چهار اتاقش هم تنها یک اتاق باقس مانده و بقیه فرو ریخته و باقی مانده ها هم در آستانه فروریزی هست. این بنا در نزدیکی مسجد جامع دیدنی شهر نطنز هست که گفته میشه مسجد جامع بر روی ویرانه های باقی مانده از این بنا ساخته شده
به دلیل اینکه این بنا در یک ملک خصوصی واقع شده است هیچگونه نظارت و رسیدگی هم از طرف سازمان مربوطه نمیشه!
اینهم تصویراز درون آتشکده که مناره مسجد جامع قابل دیدن هست

http://javanemrooz.com/_Files/Article/ArticleImages/natanzz.jpg

در غرب مسجد جمعه کوچه ایست که امتداد شمالی آن در بخش پایانی دارای عرض کمتری بوده وبه دالانی منتهی می گردد.در انتهای دالان دوراهرو شرقی وغربی منشعب که راهروشرقی با پاگردوچند پله انباشته از خاک به محوطه ای که چهار ستون سنگی قطوردر چهار سمت آن قرارداردپایان می گیرد . این مکان که به آتشکده معروف است بخش جنوبی و غربی آن توسط خانه های مسکونی محصور و حتی در دیوار غربی ورودی اطاقی و گنجه ای با درهای چوبی مشاهده میگردد.
بخش شمالی وشرقی این محوطه به وسیله ی زمین های زراعی که در سطحی حدود دومترپایینتر قرارگرفته احاطه شده است . این آتشکده بنایی است چهارگوش با چهار طاق رومی مرتفع , درچهارسمت که فقط ستونهای چهارگانه وطاق جنوبی واندکی از لبه گنبد آن  پابرجا وسه طاق دیگر وسقف آتشکده فرو ریخته است.
بنا که از سنگهای رودخانه در اندازه های مختلف و گل گچ , بر تختگاهی به ارتفاع حدود 5/1 تا دو متر بنا گردیده است. اسکلت آن هنوز سالم و مشخص کننده ی بنای اصلی میباشد . سطح داخلی بنا دارای پوشش گچی بوده وآثار این پوشش بر دیوار بعضی از ستونها مشاهده میگردد.
از چهار طاقچه ی زیر سقف واقع در چهارگوشه ی بنا که سقف گنبدی مانند بر آن تکیه داشته فقط بخشی از دو طاقچه ی طرفین طاق جنوبی باقی و دو طاقچه ی دیگر از بین رفته است
http://natanzian.blogfa.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد