منطقه سررود یکی دیگر از مناطق ییلاقی شهرستان کلات میباشد که علاوه بر باغات و رودخانه پر آب دو امامزاده نیز در آن وجود دارد که مردم منطقه اعتقادات خاصی به آنها دارند .
ساعت 17 به سررود رسیدم . اگه حقیقتش را بخواهید اصلا" نمی دانستم که در این منطقه همچین قلعه ای وجود دارد
و در ابتدا قصد داشتم به ابشار ارتکند سری بزنم ولی بخاطر نزدیک بودن به غروب آفتاب از دیدن آن صرف نظر کردم و به بازدید این قلعه اکتفا کردم.
در همان ابتدای ورود به روستا ، قلعه گبری ها یا بقول محلی ها قلعه سوراخه کاملا" مشهود بود که بصورت سوراخهایی ریز از دور دیده میشد . پس از پارک اتومبیل ، به سمت قلعه راهی شدم
با نیم ساعت پیاده روی و پس از گذر از عرض یک رودخانه و همچنین با عبور از مزارع و کشتزارهای زیبا به نزدیکی قلعه مذکور رسیدم . خلوتی ، سکوت منطقه و هیبت ترسناک قلعه و تنها بودنم ، ترسی عجیب وجودم را فرا گرفته بود .
پس از بازدید قلعه و در مسیر برگشت به گورستانی قدیمی ( مربوط به زرتشتیان ) برخورد کردم که از شواهد پیدا بود عده ای بخاطر پیدا کردن گنج ، بخشی از گورستان را زیر و رو کرده بودندو تکه هایی از استخوان و کوزه در آنجا دیده میشد که با پرس و جو از طریق چوپان جوانی که آن نزدیکی بود حدس مرا تبدیل به یقین کرد .
وجود همین گورستان ، گویای قدمت تاریخی این مکان بود . این نکته نیز حائز اهمیت است که بعد از شکست ساسانیان از اعراب ، گروه زیادی از زرتشتیان از غرب ایران که مرکز اصلی دین زرتشت بود .
جهت حفظ دین خود به نواحی شرقی ایران آمدند . چنانچه یزدگرد سوم هم بعد از شکست به نواحی شرقی گریخت و در مرو کشته شد و نام سبد کوه یا سپید کوه به خاطر حضور گسترده زرتشتیان به هزار مزکت یعنی جایگاه هزار پیشوا تغییر نام پیدا کرده بود .
که البته پس از گسترش اسلام دوباره به هزار مسجد تغییر نام داد . قلعه یا خانه گبری ها در روستای سررود نیز موید حضور زرتشتیان در این منطقه میباشد
آبشار زیبای ارتکند نیز در فاصله 15 کیلومتری این روستا قرار دارد که بخاطر تاریکی هوا و کمبود وقت دیدن آن را به زمانی دیگر موکول کردم و بسمت مشهد حرکت کردم .

ماخذ : کتاب سیمای گردشگری کلات نادری نوشته شعبانعلی فرهمند

http://forum.gigapars.com/