-
چهار طاقی آغمیون
جمعه 5 خردادماه سال 1391 21:27
چهار طاقی آغمیون یکی از آثار ارزشمند دوره ساسانی در اردبیل است ودر 12 کیلومتری شمال سراب نزدیک دهکده آغمیون واقع شده است و این چهار طاقی ساسانی با نام مکانی که در ان قرار دارد مشهور است.بنای چهار طاقی دارای گنبدی از قلوه سنگ با ملاط آهک به ارتفاع 5/1 متر ساخته شده است. /بلندی بنا به جز قسمت گنبد 4متر است مساحت داخلی...
-
منطقه فارس
جمعه 5 خردادماه سال 1391 21:23
استان فارس منطقة فارس از قدیمیترین مراکز تمدن ایران است، فارس در کتیبههای هخامنشی بهصورت پارسه و در یونانی پرسیس که معرب آن فارس است آمده است، یونانیان پرسیس را که تنها نام آن ایالت بوده اشتباها بر تمام ایران اطلاق میکردند که تا این اواخر هم اروپائیان در این اشتباه باقی مانده بودند.پارسیها مردمانی آریایینژاد بودند...
-
چهارطاقی ریوند
جمعه 5 خردادماه سال 1391 16:37
در میان ارتفاعات شمالی روستای ریوند واقع در 30 کیلومتری شمال سبزوار بنای بر جا مانده از یک مجموعه معماری متعلق به دوره ساسانی قرار دارد.بر اساس شواهد و موقعیت مکانی این اثر سنگی می تواند آتشکده ای از همان دوران باشد. باید به روز شود
-
چهارطاقی سنگور
جمعه 5 خردادماه سال 1391 16:36
بنای سنگور/سنگبر این اثر تاریخی در حاشیه ی کشف رود ودر18 کیلومتری شمال شرقی مشهد،در بخش مرکزی واقع است.معماری سنگبر مشتمل بر اتاقی مربع شکل و گنبدی کم خیز بر فراز آن می باشد وپیرامون آن دارای چهار درگاه ورودی است.شالوده بنا از قلوه سنگ و بدنه آن با نوعی از آجر چینی جناغی ساخته شده است به اعتقاد صاحبنظران اجزا و عناصر...
-
چهار طاقی بازه هور
جمعه 5 خردادماه سال 1391 16:35
این بنای سنگی متعلق به دوره ساسانی در فاصله تقریبی 80 کیلومتری جنوب شهر مشهد و در مجاورت روستای رباط سفید در جاده قدیم مشهد – تربت حیدریه واقع شده است . بنای بازه هور دارای سه ورودی و یک گنبد مرتفع است که گویا بخشی باقیمانده از یک مجموعه معماری بوده است . اخیراً یکی از پژوهشگران ایرانی نظریه وجود خاصیت نجومی این بنا...
-
چهار طاقی چلاغد (چلاغی)
جمعه 5 خردادماه سال 1391 16:33
چهار طاقی چلاغد (چلاغی) بنای چلاغد یا چلاغی واقع در 20 کیلومتری جنوب شرقی مشهد در حدود دو کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد. مقبره ای است که بر فراز یک سردابه تدفینی کوچک بنیان گردیده است بنای مزبور دارای چهار درگاهی در طرفین و ورودی اصلی است و گنبدی دو پوشه بر روی آن استوار شده است چهار طاقی چلاغد با بنای جغتین...
-
سکه ها واسکناس ها قدیمی
جمعه 5 خردادماه سال 1391 16:30
-
آتش ورهرام یزد
جمعه 5 خردادماه سال 1391 16:24
-
چهار تاقی های به ثبت رسیده
جمعه 5 خردادماه سال 1391 16:12
چهارطاقی رباط (پیر رباط) چهارطاقی رهنی چهارطاقی رکن آباد چهارطاقی زاغ چهارطاقی ساسانی چهارطاقی سنگبر چهارطاقی سیم بند چهارطاقی سیمکان چهارطاقی سیمین دشت چهارطاقی شیخ عالی چهارطاقی شیرکوه (پاکوه/سپرو) چهارطاقی ظالمی چهارطاقی عقدا (ساباط) چهارطاقی فیشور چهارطاقی قاضیان چهارطاقی قطبآباد چهارطاقی قطبآباد (علویه)...
-
آتشکده چهار قاپی
جمعه 5 خردادماه سال 1391 16:10
به معنی «چهار در»، از جمله آتشکده های دوره ساسانی در شهر مرزی قصر شیرین است. این آتشکده از نوع آتشکده هایی است که دارای دالان طواف بوده و به مرور زمان رواق آن فرو ریخته است و تنها در برخی از قسمت ها، آثاری از آن دیده می شود. این آتشکده اتاقی مربع شکل به ابعاد 25×25 متر است و سقفی گنبدی شکل به قطر شانزده متر داشت که...
-
آتشکده وچهار تاقی
جمعه 5 خردادماه سال 1391 16:09
آتشکده وچهار تاقی در آئین اشو زرتشت ، چهار عنصرآتش،آب،باد(هوا) وخاک جایگاه والای آسمانی داشت همواره بر پاکیزه نگه داشتن آنها سفارش شده است. یکی از علتهای استودانها و عدم خاکسپاری مردگان را همین احترام به عناصر چهار گانه میتوان دانست. آنچه مسلم است در ائین زرتشت این چهار عنصر را در فضایی احساس می کردند که آنرا تحت نفوذ...
-
در مهر
جمعه 5 خردادماه سال 1391 15:49
در بینش اشوزرتشت خداوند را باید در روشنایی جستجو کرد پس هر زرتشتی به هنگام نیایش رو به سوی روشنایی می کند، هرگونه روشنایی درنماز تفاوتی ندارد . نور خورشید ، ماه ، چراغ که یکی از آنها نیز می تواند روشنایی آتش باشد . از سوی دیگر ایرانیان باستان ، آتش را نماد موجودیت خود یا نمادی از هویت ملی خودیا اجاق می دانستند و به آن...
-
رابطه آتش و آتشکده
جمعه 5 خردادماه سال 1391 08:49
نزد زرتشتیان چهار آخشیج ِ (عنصر) باد و آب و آتش و خاک سپند و ارجمند است و بیشتر در اوستا از آنها سخن رفته و برخی از آنها نیز در اوستا دارای یشت ویژه ای هستند. هر زرتشتی وظیفه دارد در پاسداری و پاک نگاه داشتن و درست استفاده کردن از این عناصر طبیعی کوشا باشد، باد که برابر مفهوم هوا در زبان پارسی امروز است، یکی از چهار...