آتشکده

نور یا آتش پرستش سو ،مفهومی غیر مادی ونماد جنبش ،خرد و روشنگری برای تشخیص خوب از بد است.

آتشکده

نور یا آتش پرستش سو ،مفهومی غیر مادی ونماد جنبش ،خرد و روشنگری برای تشخیص خوب از بد است.

نام عموی داریوش روی کتیبه ناشناخته هخامنشی

نام عموی داریوش روی کتیبه ناشناخته هخامنشی دیده شد
خبرگزاری میراث فرهنگی   
برای نخستین بار است که پژوهشگران نام فرنکه را روی کتیبه می بینند، عکس از CHN خبرگزاری میراث فرهنگی در گزارشی اعلام نمود که برای نخستین بار کتیبه ای یافت شده است که در آن هم از داریوش شاه هخامنشی نام برده شده است و هم به نام عموی داریوش اول هخامنشی که از شخصیتهای مهم تاریخی در زمان هخامنشیان است اشاره شده است. متن کامل این خبر که برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی می باشد را در ادامه مطلب بخوانید
خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه میراث فرهنگی_ حسن ظهوری_ مطالعه قطعه کتیبه ناخوانده هخامنشی به خط فارسی باستان که تا کنون پژوهشگران از وجود آن بی خبر بودند، برای نخستین بار نام عموی داریوش را که پیش از این تنها در متون تاریخی دیده شده بود برای پژوهشگران آشکار کرد.  
"شاهرخ رزمجو"، باستان شناسی که موفق به شناسایی این کتیبه شده دراین باره به CHN گفت: «چندی پیش و به دنبال انجام ماموریتی اداری قطعه کتیبه‌ای متعلق به پی یک بنا را شناسایی کردم که نه تنها نام داریوش در آن برده شده است که برای نخستین بار و در یکی از سطرهای آن با نام "فرنکه" عموی داریوش نیز مواجه شدم.»  
رزمجو همچنین گفت: « بخشی از سطرهای شکسته کتیبه هنوز بازسازی و خوانده نشده است و در حال حاضر به همراه پروفسور "سیمز ویلیامز" قسمت های شکسته کتیبه را از روی طرحی که هنگام شناسایی آن زدم بازسازی می‌کنیم تا ترجمه آن را کامل و کل متن را منتشر کنیم.»  
این باستان شناس همچنین به CHN گفت: « عموی داریوش شخصیت بسیار مهمی در زمان حکومت هخامنشیان داشته و در آن دوران مسئول سازمان اداری هخامنشیان بوده است.»  
وی افزود: «در این متن از عنوان اداری فرنکه نیز یاد شده است. اهمیت این موضوع در آن است که تا کنون در متون تاریخی نامی از سمت آن برده نشده است. وی برادر "ویشتاسب" پدر داریوش و در شهری کنار تخت جمشید مستقر بوده است و از آن جا مسائل اداری هخامنشیان از جمله پرداخت ها و دریافت ها را مدیریت می‌کرده است.»  
به گفته رزمجو اگر محل کشف کتیبه مشخص شود می توان محل شهری را هم که در نزدیکی تخت جمشید بوده شناسایی کرد.   شیوه کنده‌کاری و جنس سنگ در این کتیبه با نمونه های مشابه از سنگ های پی بنا در تخت جمشید متفاوت است.  
نام عموی داریوش به عنوان یکی از شخصیت های هخامنشی مهم در متون تاریخی نیز برده شده است. وی در متون یونانی "فارناکس" و در متون ایلامی "پرنکه" نامیده شده است


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد